آخرین اخبار
کد مطلب: 124291
رستم قاسمي:
نان و آب مردم را سياسي کرده‌اند/ درحالي که قيمت نفت و گاز 2برابر شده، يارانه ها را نصف کرده‌اند
تاریخ انتشار : 1395/08/06 20:23:06
نمایش : 3191
مشاورز عالي وزير دفاع با بيان اينکه بجاي واقعيت اقتصاد سياست اقتصاد را در نظر مي گيريم گفت: متاسفانه نان و آب مردم نيز سياسي شده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از  پاسرو؛  رستم قاسمي، وزير سابق نفت و مشاور فعلي وزير دفاع پيش از ظهر امروز در پرسش و پاسخ با خبرنگاران استان گلستان که در حاشيه همايش استاني «رسانه، انقلابي گري، اقتصاد استکبارستيز» برگزار شده بود، خود را يک فرد اقتصادي خواند و گفت: من شخص سياسي نيستم و قصد حمايت از هيچ دولتي را ندارم.

وي پس از بيان اين مقدمه به پرسشي در خصوص قراردادهاي جديد نفتي (ipc) پاسخ داد و افزود: من به شخصه با اين قراردادها مخالف هستم اما نمي توانيم بگوييم کشور به پول خارجي نياز ندارد، کشور نيازمند سرمايه گذاري خارجي است اما منابعي که بتوان از آن چيزهايي را که نياز داريم استخراج کنيم.

سردار قاسمي به ايراداتي که از اولين مصوبه اين قراردادهاي جديد نفتي در هيات دولت گرفته شد اشاره کرد و متذکر شد: در همان اولين مصوبه در هيات دولت که هنوز به مرحله نظارت کارشناسي نرسيده بود 150 ايراد از اين قراردادها استخراج شد دفتر مقام معظم رهبري نيز چند ايراد از اين قراردادها استخراج کرد اين ها نشان از نقصان هاي اين قراردادها دارد که اصلاح شده آن ها هنوز مشخص نيست.

وزير سابق نفت در بخش بعدي به پرسش ديگري در رابطه با قياس درآمد نفت در دولت فعلي و دولت گذشته پاسخ داد و گفت: من کمتر از دو سال در سال هاي پاياني دولت دهم وزير نفت شدم که در آن زمان تحريم ها به اوج خود رسيد و عدد و ارقامي را مي خواهم بگويم که در سايت سازمان مديريت نيز مستند هستند.

 

جبران کاهش قيمت نفت با افزايش قيمت دلار/ نان و آب مردم را سياسي کردند

وي خاطرنشان کرد: درآمد دولت قبل در طي هشت سال از محل فروش نفت 625ميليارد دلار بوده است، بودجه کشور ريالي است اين درآمد در طول هشت سال با دلاري برابر 1050 تومان تبديل به ريال شده اند، در سال آخر دولت قبل دلار افزايش قيمت پيدا کرد اما در قانون بودجه همان هزار و پنجاه تومان محاسبه مي شد اما در دولت فعلي دلاري 3هزار تومان محاسبه مي شود.

قاسمي براي روشن تر شدن موضوع به مقايسه مبالغ بودجه سال هاي 91 تا 95 پرداخت و تصريح کرد: بودجه عملکردي سال 91 برابر 104هزار ميليارد تومان بود، اين مقدار در سال 92 به 148هزار ميليارد تومان رسيد، در سال 93 به 173هزار ميليارد تومان افزايش يافت و در سال 94 به بالاي 204هزار ميليارد توامن رسيد و در سال 95 نيز 335 هزار ميليارد تومان پيش بيني مي شود اين دو تا سه برابر شدن بودجه از محل افزايش قيمت دلار است، يعني افزايش قانوني دلار در محاسبه بودجه جبران کاهش قيمت نفت را کرده استچه بسا متوسط فروش نفت در سه ماهه اول امسال حدود 75 دلار بوده که اين رقم پاييني نيست.

وي با اشاره به عدم شفاف سازي ها براي مردم، متذکر شد: متاسفانه مدل اقتصاد ما بجاي واقعي بودن سياسي است، نان و آب مردم را سياسي کردند، بنده کاري به اين جناح و آن جناح ندارم، متاسفانه ما واقعيات اقتصادي را در نظر نمي گيريم و آمارهايمان هميشه محتمل بر اشتباه است، متاسفانه ما سياست اقتصاد را در نظر مي گيريم.

مشاور عالي فعلي وزير دفاع گفت: ما در کشور نياز به آدم اجرايي داريم، مشکل ما در تصميم گيري است، امروز به قدري شرايط را بد کردند که کسي جرأت تصميم گيري ندارد چرا که همه مي ترسند فردا زير سوال بروند، امروز قيمت بنزين و گاز دو برابر شده است و ميزان پرداخت يارانه ها کاهش يافته است، اين واقعيات اقتصادي است که در سايست اقتصادي در نظر گرفته نمي شود.

 

وابسته نبودن به نفت به معناي نفروختن نفت نيست

وزير سابق نفت در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص ظرفيت هاي جايگزين فروش نفت نيز ابراز کرد: 85 درصد سبد انرژي هاي جهان هيدروکربني(نفت و گاز) است يعني به رغم تلاش تنها 15 درصد جايگزين اين انرژي هاي در سبد انرژي هاي جهان قرار گرفته است با اين حساب، وابسته نبودن به نفت به اين معني نيست که ما نفت نفروشيم بلکه به اين معني است که پول حاصل از فروش نفت را نخوريم و صرف زيرساخت ها کنيم و در بخش هاي درآمدزايي مانند کشاورزي و گردشگري سرمايه گذاري کنيم.

 

Fatf ابزار استکبار براي کنترل و قدرت است

سردار قاسمي در پاسخ به پرسش آخر که در رابطه با قرارداد fatf پرسيده شده بود نيز پاسخ قابل تاملي داد و گفت: اگر ظاهر واقعيت را نگاه کنيم fatf معناي خوبي دارد و بد نيست اما واقعيت اصلي اين است که اين آژانس را وزير خزانه داري آمريکا اداره کرده و از آن به عنوان ابزاري براي کنترل و قدرت استفاده مي کند، با اين ابزار سپاه و وزارت دفاع و صدا و سيما و... تحريم هستند و هنوز از تحريم خارج نشدند، براي مثال آنها از ابزار سازمان ملل که معناي خوبي دارد براي حمله به عراق استفاده کردند در حاليکه خوب مي دانستند مواردي که عليه عراق رسانه اي کردند درست نبوده، بنابراين اين ابزارهاي به ظاهر خوب واقعيت نهاني خوبي ندارند و ابزار قدرت آنها هستند و معلوم است قابليت اجرا ندارد.

انتهاي پيام/رض

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس